För att motorn inte ska ”tappa luften“, måste luftfiltret bytas ut regelbundet, helst mot ett luftfilter från MANN-FILTER i originalutrustningskvalitet. Biltillverkarens uppgifter informerar om när det är dags för nästa filterbyte.
Det bästa skyddet mot smuts
Sot, fint damm, pollen och mycket mer som sugs in i förbränningsrummet om luftfiltret inte är helt intakt kan leda till repor på kolvarna och förtida förslitning av motorn. Även elektroniska komponenter som givare, som ligger mellan insuget och förbränningsrummet, kan skadas och till och med förstöras på grund av bristfällig filtrering. Därför är det viktigt att du väljer luftfilter av högsta kvalitet till din bil.
Tack vare förstklassig bearbetning i originalutrustningskvalitetär luftfilter från MANN-FILTER formbeständiga och särskilt robusta. Även starka mekaniska påkänningar,
som till exempel vid delvis trånga och vinklade monteringssituationer, klarar filterelementen utan problem.
De filtrerar den insugna luften effektivt och tillförlitligt och säkerställer på detta sätt en optimal sammansättning av bränsleluftblandningen, för en konstant motoreffekt.
Den övervägande delen av luftfilter från MANN-FILTER
kan förbrännas fullständigt och alltså avfallshanteras utan
problem.
Glödande cigaretter kan utgöra en verklig risk om luftfiltret inte är försett med en flamhämmande impregnering. Många av luftfiltren från MANN-FILTER har redan denna speciella, ej vattenlösliga, impregnering. Den förhindrar tillförlitligt att luftfiltret börjar brinna på grund av att cigarettglöd har sugits in tex.
Micrograde G är svaret från MANN-FILTER på bilindustrins
krav på mindre platsbehov, högre dammupptagningskapacitet
och längre serviceintervall. Filtermediet består helt av cellulosafibrer och uppvisar en struktur, som absorberar upp till 20 % mer damm än lika stora pappersfilter med standardcellulosamedier.